Xerrada de l'empresa INSTOP als estudiants de mines

El dia 22 de maig de 2019, dos tècnics enginyers de l’empresa INSTOP S.L.U. ubicada a la Pobla de Claramunt de la província de Barcelona, van fer una conferència, a estudiants del Grau en Enginyeria Minera i el Màster Universitari en Enginyeria de Mines de la UPC Manresa.

La conferència va tractar sobre les següents temàtiques:

1- Nova tecnologia per control de convergències o moviments de terreny en galeries de mines, túnels, línies fèrries, talussos, etc. basat en sensors inalàmbrics, dotats d’antenes i bateries de fins a 15 anys de duració, amb condicions molt robustes i estanques, per poder-se col·locar en ambients molt agressius. A més a més, aquests sensors tenen la capacitat de mesurar distàncies amb làser des d’una freqüència d’1 segon, així com angles en les 3 direccions de l’espai. Tot això els hi dóna una gran versatilitat de cara a monitoritzar moviments d’un element situat en front del sensor, o del propi lloc on estan ubicats.

2- Nova generació d’escàners amb capacitat per escanejar objectes situats a  uns 110 m de l’escàner amb precisió de 3 mm; amb sistema inercial la qual cosa implica que l’escàner no cal que estigui perfectament anivellat, i amb capacitat per generar vídeos de la zona monitoritzada amb gran resolució. Es va fe rel simulacre d’escanejar la sala de juntes de la UPC Manresa, i el passadís del costat en uns 10 minuts. Una de les grans aplicacions d’aquesta tecnologia és la de detectar desviacions o moviments d’un element que s’ha escanejat més d’una vegada en dies diferents. Es va mostrar l’exemple del control de la verticalitat d’una gran xemeneia d’una empresa. Gràcies a l’escanejament de la mateixa amb aquest aparell, es va poder comparar amb un cilindre el més ajustat possible a la xemeneia i es va poder quantificar la desviació de la vertical que presentava la xemeneia en la seva part més alta.