UrbanWINS

El projecte UrbanWINS ha arribat a la fase de prova pilot. Roser Gorchs, professora de la UPC Manresa, que ha participat a les àgores del projecte, ens explica que com a resultat de les àgores de Manresa s'han escollit 3 accions i els indicadors per avaluar-les.

UrbanWINS és un projecte europeu de gestió de residus urbans, finançat pel programa de Recerca i Innovació Horizon 2020, que avaluarà com les ciutats consumeixen recursos i productes i com n'eliminen els residus que generen. L'objectiu del projecte, en que Manresa i Sabadell són ciutats pilot, és desenvolupar i aplicar plans i solucions innovadores que millorin la prevenció dels residus a les ciutats així com la seva correcta gestió.

El projecte, iniciat al juny del 2016 i amb una durada de tres anys, està coordinat per la ciutat italiana de Cremona, en col·laboració amb 26 institucions d’arreu d’Europa. A Catalunya, Eurecat-CTM lidera la iniciativa, que compta amb la participació dels ajuntaments de Manresa i Sabadell i també del Consorci del Bages per a la Gestió de Residus.

Els resultats d’UrbanWINS es faran servir per a definir objectius i indicadors dels Plans Estratègics per a la Prevenció i Gestió de Residus Urbans en les vuit ciutats pilot participants: Cremona, Torí i dues àrees a l’àmbit metropolità de Roma (Itàlia); Bucarest (Romania) i Leiria (Portugal), a més de Manresa i Sabadell.

A Manresa s'han realitzat 6 àgores ciutadanes des de juny de 2017 en les que han participat representants de Eurecat-CTM, l'ajuntament de Manresa, el Consorci del Bages per a la Gestió de Residus, entitats ciutadanes, empreses,... En aquestes s'ha analitzat la situació de partida, s'ha debatut i com a resultat s'han escollit 3 accions a realitzar durant la prova pilot i els indicadors per avaluar-les.

Les accions són:

- Conscienciar als productors singulars de residus sobre la conveniència de minimitzar, reciclar i informar acuradament del servei de recollida porta a porta (Fase I).

- Difondre i analitzar fluxes de recursos, residus i subproductes per explorar nous models de negoci.

- Redactar el Pla Local de Prevenció i Gestió de Residus.

En el transcurs dels pròxims mesos es duran a terme aquestes accions i posteriorment s'avaluaran els resultats.

Podeu trobar tota la informació del projecte UrbanWINS a Manresa al seu blog.