UPC Manresa engega TechLab Manresa per fer arribar la tecnologia al ciutadà

Aquest gener UPC Manresa ha engegat «TechLab Manresa», una iniciativa oberta a la ciutadania i el territori que ofereix un programa d’activitats al voltant de la tecnologia i un equipament avançat d’accés obert. El tret de sortida el donarà una taula rodona el proper 9 de febrer amb motiu del Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència.

TechLab Manresa és una iniciativa tecnològica impulsada per la Universitat Politècnica de Catalunya a Manresa que neix amb una doble finalitat; d’una banda, oferir un programa permanent d’activitats al voltant de la tecnologia i, de l’altra, proporcionar un espai dotat d’equips amb tecnologia puntera a l’abast de tothom, per tal que cap idea es quedi al tinter.

La iniciativa neix de la vocació per establir noves formes de relació entre la Universitat i la ciutadania basades en la col·laboració i el principi learn-by-doing (aprendre a mesura que es fa) amb un enfocament cap als aprenentatges cientificotecnològics. El destinatari és la població de la Catalunya Central que tingui o vulgui despertar un interès cap a la ciència i la tecnologia, independentment de l’edat o el nivell d’estudis.

L’objectiu principal és fer arribar la ciència i la tecnologia a la ciutadania de manera lúdica i crear vocacions en l'àmbit de l'enginyeria entre el jovent, especialment entre noies i dones per reduir la bretxa de gènere en aquest camp.

Aquesta iniciativa també acostarà les àrees STEAM a la ciutadania, oferirà un espai de treball col·laboratiu dotat de tecnologia innovadora i complementarà la formació dels i les joves més enllà de l'escola i l’institut. A més, fomentarà les col·laboracions i aliances amb altres entitats i agents del territori, amb emprenedores i amb la ciutadania. Una de les seves missions és treballar activament en l'assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

TechLab Manresa comença oferint un programa permanent d’activitats al voltant de la tecnologia, on tothom podrà participar en activitats de formació o divulgació tecnològica grupals, en format de tallers pràctics o xerrades.

En un futur proper, es posarà en marxa l’ús individual dels equipaments, amb l’objectiu d’esdevenir un espai maker de referència obert a tota la ciutadania i a la comunitat universitària en particular. Un espai on prototipar i implementar idees amb maquinària específica i d’alta qualitat tecnològica, aprenent amb el principi learn-by-doing i el do it yourself (fes-ho tu mateix).

Aquesta iniciativa està parcialment suportada per l’Ajuntament de Manresa i és un pas en la direcció de fer realitat el campus universitari de quarta generació que la UPC està construint a l’espai de la Fàbrica Nova de Manresa.