Un estudi del Consell Comarcal apunta cap al sector químic per diversificar l’economia del Bages

Destaca que la comarca té condicions per desenvolupar un sector amb capacitat de generar riquesa i ocupació de qualitat. Formació, planificació territorial i rapidesa administrativa són aspectes que cal treballar per fer-ho possible

Un estudi impulsat per l’àrea de Desenvolupament Econòmic del Consell Comarcal del Bages i elaborat per la Cambra de Comerç de Manresa aposta per la indústria química per diversificar l’economia de la comarca, avui dominada pel sector del metall i auxiliar de l’automoció. El treball destaca que es tracta d’un sector en creixement arreu del món i amb una presència molt important a Catalunya. Al Bages la seva presència és encara incipient, però la possibilitat de disposar de recursos naturals com la potassa i el fet que ja hi hagi empreses que s’hi dediquen posaria les bases per a una futura expansió d’aquest sector.

L’estudi analitza el context del sector químic en l’àmbit global, estatal i català. En aquest sentit, destaca que és un sector globalitzat i amb un alt nivell de capitalització, que inverteix en formació, R+D+i i salaris mitjans més elevats que d’altres sectors industrials, amb una important capacitat per generar ocupació de qualitat. El treball repassa les característiques d’aquest sector al Bages i l’evolució que ha tingut els darrers 10 anys, analitzant-lo des el punt de vista de les empreses, els agents de formació, l’administració, les relacions amb la societat i el sòl industrial i les infraestructures.

Entre els punts a favor, l’estudi indica que el territori ofereix formació universitària, sòl industrial vigent i en perspectiva, recursos naturals com a matèria primera i una proximitat al principal pol de la indústria al sud d’Europa, situat a l’entorn de Tarragona. Però per facilitar la implantació d’empreses cal que la comarca aposti per planificar el sòl industrial, consolidar l’oferta formativa, sobretot amb la creació de nous cicles formatius centrats en aquest àmbit, agilitzar els tràmits i permisos i facilitar la interlocució entre la indústria, l’administració i la societat.

L’estudi ha estat realitzat en el marc del projecte OBI (Ocupació al Bages Industrial) i està cofinançat per la Diputació de Barcelona. L’objectiu és valorar les oportunitats que presenta el sector químic per a la comarca, especialment pel que fa a la creació d’ocupació de qualitat.