Somos Científicos

La UPC Manresa ha participat del 5 al 16 de novembre en el projecte de divulgació "Somos Científicos" de la mà de la Doctora en Software i Enginyera en Informàtica, Marta Tarrés, professora del departament d’Enginyera Minera, Industrial i TIC, i investigadora del grup CIRCUIT.

El projecte "Somos Científicos", organitzat per Kialo Comunicación y Divulgación Innovadora i en el qual col·labora la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnologia, EduCaixa i Fundació la Caixa Ciència, posa en contacte científics/tecnòlegs amb estudiants de 10 a 18 anys, per resoldre les seves inquietuds en l’àmbit de la ciència, i en aquest cas, de l’enginyeria informàtica / TIC. En aquesta edició, Marta Tarrés ha estat seleccionada formant un grup de 30 científics d’àmbit estatal, i ha quedat finalista de la seva zona ( https://argon.somoscientificos.es/profile/martatarres/ ). En aquestes dues setmanes del projecte hi han intervingut en total 2401 estudiants, 1522 preguntes enviades i 113 xats de text en viu.

Respecte la seva experiència, Marta Tarrés explica que un dels objectius del projecte és humanitzar la ciència/tecnologia, trencar esterotips lligats a aquest camp i acostar la ciència/tecnologia a la societat, als joves i als nens. Van ser dues setmanes frenètiques, amb allau de preguntes i xats en directe, i de fet, davant d’una pantalla d’ordinador el contacte amb els estudiants ha estat molt directe (no s’han tallat un pèl). Entre les preguntes contestades, no n’hi havia únicament sobre temes científics / tecnològics, sino sobre temes de la societat, control polític i situació laboral. Els estudiants d’ESO i batxillerat tenen moltes inquietuds pensant en el «què vull ser?» i «podré ser-ho?» i «tindré feina?»... Respecte a les preguntes científiques/tecnològiques, el gran repte aquí era explicar els temes de manera que fos planera i clara. La majoria eren molt divertides, i alguna difícil... Una de les millors preguntes que ha rebut ha estat aquesta: «Creus que si la robòtica millora, només en els països desenvolupats, els subdesenvolupats es veuran afectats negativament?»

Marta Tarrés parla d’aquest projecte com a una experiència molt positiva en divulgació, i com a investigadora, considera que aconseguir comunicar els resultats científics a la societat és clau per què s’entengui la feina dels científics/enginyers (sense gènere) i espera haver contribuït a estimular el seu interés pels temes relacionats amb la ciència i la innovació tecnològica i a impulsar alguna vocació científica/tecnològica. Per a Marta Tarrés l’activitat ha suposat una oportunitat per a obtenir una altra visió de la seva feina i descobrir qué pensen els més joves sobre la ciència/tecnologia/investigació i sobre els que es dediquen a aquestes professions.