Presentats els resultats del 6è informe de l’Observatori de la recerca a la Catalunya Central

El 6 de juliol s’han presentat a l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) els resultats del sisè informe quinquennal (2012-2016) de l’Observatori de la recerca a la Catalunya Central, que mostra el rànquing d’investigadors, institucions, ciutats i comarques la recerca dels quals ha destacat en base a paràmetres bibliomètrics reconeguts internacionalment. La novetat de l’edició d’enguany és que s’hi afegeixen les dades econòmiques dels projectes de recerca en que es participa.

La sala d’actes de l’EPSEM ha estat l’escenari, el 6 de juliol, de la presentació de la sisena edició de l’informe de l'Observatori de la recerca a la Catalunya Central  a càrrec del professor de la UPC Xavier de las Heras, i de Montserrat Méndez, cap de la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa.

Enguany, per primer cop s’aporten dades globals de la recerca a la Catalunya Central, segons les quals es compta amb 459 investigadors, 1.540 publicacions, 10 patents, i 87 projectes de recerca que aporten al territori  més d’11, 5 milions d’euros.

Una altra novetat és d’aquest estudi bibliomètric és la relació de les cinc revistes de qualitat on publica cada institució dins del seu àmbit a escala internacional, ja que en aquesta nova edició s’ha optat per canviar de base de dades de consulta i utilitzar Scopus, arran dels suggeriments rebuts pels membres de les institucions que apareixen en l’informe, ja que aquesta base de dades recull, entre d’altres, més títols de revistes europees i inclou més àmbits científics.

La valoració de l’activitat de recerca s’ha fet utilitzat un indicador, l’índex h, que mesura la producció científica combinant la qualitat i la quantitat, és a dir, que integra la quantitat de publicacions i el nombre de vegades que s'han citat. D’aquesta manera, l’Observatori ofereix informació sobre institucions, ciutats i comarques a partir de paràmetres bibliomètrics reconeguts internacionalment.  La novetat en l’edició  d’enguany és que s’hi afegeixen també les dades econòmiques dels projectes de recerca en els quals es participa.

Per elaborar l’informe s’han analitzat les publicacions dels darrers cinc anys i s’han indicat l’índex h5 de cadascuna de les quatre capitals de comarques on es fa recerca. A partir d’aquestes dades, s’ha analitzant les institucions, que són, majoritàriament, centres universitaris, tecnològics i hospitalaris i, de cadascuna d’aquestes, s’han destacat els 5 autors més prolífics i els 5 articles més citats.

L’evolució d’aquest índex en totes les ciutats i institucions que han anat apareixent durant aquestes sis edicions evoluciona positivament. El cas de l’EPSEM, ha passat de tenir un índex h5 11 a 15.

En aquesta ocasió, la presentació de l’informe s’ha realitzat en el marc de la jornada ‘La ciència com a impuls al territori’, que s’ha desenvolupat de 10 a 13 h i que ha comptat amb la intervenció de Joan Francesc Córdoba, de la Sectetaria d’Universitats i Recerca, que parlat sobre el Pla de doctorats industrials de la Generalitat de Catalunya; de Llorenç Arguimbau, consultor especialitzat en l’impacte de la recerca en el territori i assessor del Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), i de l’investigador de la UPC a Manresa Antoni D. Dorado, que explicarà la recerca en bioprocessos per a la valorització de residus aplicada a la indústria. Sebastià Vila, delegat del rector per la Política TIC, ha estat l’encarregat de presentar la jornada, a les 10 h, i la directora de l’EPSEM, Rosa Argelaguet, n’ha fet la cloenda, a les 13 h.

L’Observatori de la recerca a la Catalunya Central es va crear l’any 2012, impulsat per la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa, amb l’objectiu de fer un estudi sobre la recerca que es duu a terme a l’Anoia, el Bages, el Berguedà, el Moianès, Osona i el Solsonès i quin impacte té sobre el territori. La intenció és que serveixi com a indicador per fer una anàlisi de l’evolució de la recerca i que sigui un suport per a les institucions en la gestió de la recerca. L’estudi es vol ampliar, a curt termini, a les empreses amb activitat d’R+D+I.

Informe complet: