L'Ajuntament i les universitats manresanes presenten Manresa Ciutat Àgora, una plataforma digital de continguts culturals i científics generats a la ciutat

Es tracta d’una nova aula de coneixement virtual on s’aniran compartint experiències que tenen lloc a la ciutat en els àmbits cultural, humanístic i científic. El portal ja recull més d’un centenar de vídeos d’activitats dutes a terme a Manresa en els darrers tres anys, a més a més d’una relació de 150 persones expertes que hi han participat. L’objectiu és posar tot aquest coneixement a l’abast de la ciutadania i que sigui utilitzat també com a eina didàctica.

L’Ajuntament de Manresa, a través de la regidoria de Cultura i Festes, ha impulsat la creació de Manresa Ciutat Àgora, una nova plataforma digital on la ciutadania podrà trobar continguts culturals, humanístics i científics generats a Manresa en diverses activitats que s’hi organitzin. En la iniciativa hi participen també les dues universitats de la ciutat, UManresa i UPC Manresa. L’objectiu principal és posar tot aquest coneixement a l’abast de la ciutadania i utilitzar-lo com a eina didàctica.

El projecte ha estat presentat avui en roda de premsa per la regidora de Cultura i Festes, Anna Crespo Obiols; l’adjunt a la direcció general d'UManresa, Antoni Llobet Mercadé; i el director d'UPC Manresa, Pere Palà Schönwälder. Tal com han explicat, Manresa Ciutat Àgora és un nou espai virtual per compartir-hi coneixements i experiències, que serveixi com a eina de divulgació, participació i educació a la xarxa.

De moment, al web ja hi ha més de 100 continguts d’activitats celebrades en els darrers tres anys a Manresa, agrupades en diverses temàtiques (art, ciència, creació, educació, literatura, memòria, salut, sostenibilitat, tecnologia...) i per projectes (Tocats de Lletra, Pessics de Vida, Pessics de Saviesa, Cosmògraf, Ignàgora, Diàlegs Educatius...).

També s’hi pot trobar una relació de 150 autors i experts que han participat en aquests actes des del 2020 fins ara. A partir d’ara, s’anirà alimentant el portal de nous continguts que generin l’Ajuntament de Manresa, les dues universitats manresanes i també qualsevol altra institució o entitat de la ciutat que es vulgui afegir al projecte.

El nou portal incorpora l’Espai Educatiu

Els objectius de Manresa Ciutat Àgora són diversos. D’una banda, convertir un acte cultural en un contingut digital de coneixement i d'experiència. De l’altra, gràcies a l'Espai Educatiu del mateix portal, convertir aquest continguts en una eina didàctica. Finalment, fer que els continguts arribin a un màxim de públic possible, tot convertint-se en un espai virtual d'utilitat ciutadana.

En darrer terme, la plataforma funciona com un arxiu on queden recollides i ordenades un conjunt d’activitats rellevants per la ciutat, que han acollit importants veus en diferents àmbits del coneixement, la memòria i la creació, tot reforçant així la memòria col·lectiva del coneixement ciutadà.

Un projecte obert a institucions de tota la ciutat dels àmbits cultural i científic

En una segona fase del projecte, es treballarà estratègicament amb tres objectius: mantenir i ampliar els continguts de la plataforma (continguts digitals i propostes didàctiques);  donar a conèixer entre el personal docent les eines del projecte didàctic i, en l’àmbit de la participació ciutadana, crear mecanismes de participació i opinió ciutadana sobre temàtiques concretes, mitjançant la creació de l'espai Comunitat dins de la plataforma.

L'equip de treball de coordinació estarà format per la tècnica responsable i coordinadora del projecte, el tècnic informàtic i la persona contractada per a la dinamització de la plana. En l’àmbit educatiu, estarà format pel personal de la UManresa responsable de les propostes didàctiques. I, en l’apartat de continguts, pel personal d’UManresa i UPC Manresa, el personal de les diferents unitats de la regidoria de Cultura, el personal de les diferents àrees de l'Ajuntament i el personal d'altres institucions de al ciutat que aportin continguts  digitals a la plataforma.

El treball també serà en xarxa amb les entitats que generen continguts digitals en diferents actes, com el Col·legi de Periodistes de Catalunya, El Col·legi d'Arquitectes, el Grup de Professors de Filosofia de la Catalunya Central, el Cercle Artístic de Manresa, i Òmnium Bages - Moianès, entre d’altres.