GeoDebats: minerals, economia i transició energètica

Toni Dorado, professor i investigador de la UPC Manresa, participa en la taula rodona de la segona edició dels GeoDebats organitzats per la Universitat de Barcelona.

És possible avançar cap a una societat i una economia resilients i sostenibles si no reduïm el consum d’energia i el de materials? Quins són els factors clau en l’equació de la transició energètica i la digitalització? En el futur, podrem consumir tanta energia com avui dia? És viable un escenari de generació d’energies renovables al 100 %?

Abordar totes aquestes controvèrsies i els canvis de paradigma associats a l’ús dels recursos energètics és l’objectiu de «Minerals crítics i transició energètica», la segona sessió dels GeoDebats impulsats per la Facultat de Ciències de la Terra de la Universitat de Barcelona. La trobada es va fer en format presencial i en línia el 14 de juny, a les 18:00, a l’Aula Magna Carmina Virgili d’aquesta facultat.

Els participants a la segona sessió dels GeoDebats van ser:

Joaquín A. Proenza, professor del Departament de Mineralogia, Petrologia i Geologia Aplicada de la Facultat de Ciències de la Terra de la UB i expert en l’àmbit dels recursos minerals, en concret l’exploració i la modelització dels dipòsits minerals. L’estudi de dipòsits minerals convencionals i no convencionals és una línia de treball que contribueix a diversificar les fonts de les matèries primeres minerals crítiques per a la transició energètica.

Susana Timón, coordinadora del Grup de Recerca Geologia Econòmica dels Recursos Minerals de l’Institut Geològic i Miner d’Espanya (IGME-CSIC) i experta en geologia dels dipòsits metàl·lics, mineralogia i geoquímica.

Toni Dorado, enginyer químic i professor del Departament d'Enginyeria Minera, Industrial i TIC de la UPC. És expert en recursos naturals i medi ambient, i coordina Biometallum, un projecte de transferència de tecnologia que recupera metalls de mòbils i bateries per reciclar-los a partir de cultius bacterians.

Jordi Solé, professor del Departament de Dinàmica de la Terra i de l’Oceà de la Facultat de Ciències de la Terra de la UB. Centra la seva activitat investigadora en l’estudi dels sistemes energètics mitjançant models d’avaluació integrada, sistemes complexos i anàlisi de dades. També treballa en l’àmbit de l’anàlisi de les interaccions entre el canvi climàtic i l’ús dels recursos i els materials necessaris per a la transició energètica.

La sessió, que té el suport de l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), es va poder seguir en directe a través del canal de Youtube de la Facultat de Ciències de la Terra.

Enllaç al vídeo de la sessió: https://www.youtube.com/watch?v=yi3Jqy1tjMw&feature=youtu.be