El segon premi del 7è Concurs Emprèn UPC-Yuzz per uns estudiants de la UPC Manresa

Uns sensors microbiològics autònoms per detectar la legionel·la a les torres de refrigeració, ideats per Jordi Selva amb la col.laboració de Roberto Calos els donen aquest premi.

El 22 de juny ha tingut lloc, a la sala d’actes de la Facultat d’Informàtica de Barcelona de la UPC, el lliurament dels premis del 7è Concurs Emprèn-Yuzz, destinat a fomentar l'esperit emprenedor i la cultura de la innovació entre l’estudiantat universitari. Quatre projectes, d’entre els nou finalistes, han estat guardonats en diverses categories. Unes distincions que els serviran per analitzar la viabilitat del projecte, iniciar l’activitat empresarial i projectar-los al món professional.

El segon premi, dotat amb 2.000 euros, s’ha atorgat al projecte RemotLab, realitzat per Jordi Selva, de l’Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa (EPSEM) de la UPC, en col·laboració amb Roberto Cantos, també de l'EPSEM. Selva ha ideat uns sensors microbiològics autònoms per al control de la legionel·la a les torres de refrigeració. La motivació va sorgir d'una experiència personal dels integrants de l’equip després d'una visita a una indústria, durant la qual es van adonar de la complicació i perillositat dels controls d'aquest bacteri.

El Concurs Emprèn UPC-Yuzz ha esdevingut tota una incubadora de talent dins l’ecosistema d’innovació de la UPC, ja que, en els darrers sis anys, s’hi han presentat prop de mig miler de propostes empresarials de base tecnològica per part d’equips que compten amb, almenys, un estudiant o un recent titulat de la Universitat.
El certamen està organitzat pel Servei de Gestió de la Innovació de la UPC amb la col·laboració del Centro Internacional Santander Emprendimiento (CISE), i el patrocini d’Inovyn, KIC Innoenergy i Santander Universidades, que és l’impulsor, així com del programa Yuzz per a joves amb idees a les universitats.

La primera edició del concurs Emprèn UPC, al qual posteriorment es va sumar el programa Yuzz, va tenir lloc el 2011. La iniciativa va prendre el relleu al Concurs d'Idees de Negoci, promogut anys anteriors per la UPC i l’Escola de negocis EAE, adscrita a la Universitat.

En aquesta setena edició del concurs s’han presentat més de 50 projectes, dels quals es van seleccionar 20 prefinalistes el passat mes de gener. Des d’aleshores, els 34 impulsors del projectes —entre estudiants o recent titulats en enginyeria informàtica, telecomunicacions, enginyeria industrial, arquitectura o disseny multimèdia, a més d’altres titulacions com ara comunicació audiovisual, periodisme o relacions públiques, que no s’imparteixen a la UPC— han rebut assessorament per estructurar i defensar una proposta empresarial viable.

Tot un programa de formació multidisciplinari, dissenyat per adequar-se als perfils diferents dels participants, que han comptat, a més, amb un mentor o mentora per projecte, que els ha ajudat, guiat i acompanyat al llarg dels sis mesos del programa formatiu.

Concretament, el programa s’ha desenvolupat a través de 18 sessions, durant les quals els participants han tingut l’oportunitat d’aprendre de grans experts sobre àrees específiques: des de finances fins a màrqueting, passant per metodologies que es fan servir actualment en l’àmbit del disseny i el llançament de productes i serveis, com és la Lean Startup o pel desenvolupament de qualitats personals que els acompanyaran al llarg de tota la seva carrera professional.

Dels 20 projectes que van passar a la segona fase, nou van ser els que van defensar, el 13 de juny, les seves propostes i el pla de negoci, davant un jurat. D’entre aquests nou finalistes han estat distingits els tres projectes guanyadors i les dues mencions.