El professor de l’EPSEM Josep Maria Rossell Garriga rep la distinció Jaume Vicens Vives

El professor de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) ha rebut, el 15 de setembre, la distinció Jaume Vicens Vives en reconeixement a la seva activitat docent universitària. Han lliurat el guardó el president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, i la consellera de Recerca i Universitat, Gemma Geis.

Els consells socials de les universitats públiques, o els òrgans anàlegs de les universitats privades de Catalunya, convoquen anualment els Premis a la Qualitat en la Docència Universitària, als quals s’hi poden presentar aquells professors i professores que han estat proposats per un centre docent, un departament o bé un col·lectiu universitari.

El dia 12 de maig, el Consell Social de la UPC va distingir, en la modalitat individual, al professor de l’EPSEM Josep Maria Rossell, del Departament de Matemàtiques,  ex-aequo amb la professora la professora Núria Salán, del Departament de Ciència i Enginyeria de Materials.

Segons  l’acta del jurat, el professor Rossell “destaca per la seva constància, en una actuació de qualitat docent sostinguda al llarg dels anys, avalada per uns resultats i unes valoracions de satisfacció molt alts, en una feina impecable que ha estat reflectida en l’altíssim grau de satisfacció que els estudiants han mostrat curs rere curs. Aquests resultats encara són més meritoris si tenim en compte que s’han obtingut en assignatures de matemàtiques diferents, de cursos diferents i d’especialitats diferents, i tot això al llarg dels anys de professió. Moltes de les seves actuacions docents corresponen a assignatures de primers cursos de carrera, cosa que significa cursos molt nombrosos, amb estudiants d’una procedència acadèmica i un nivell de coneixements molt heterogenis i, de vegades, poc motivats per cursar una carrera universitària, cosa que sovint provoca un rebuig tant de les assignatures com del professat que les imparteixen. Així mateix, se’n valora l’esperit de col·laboració amb la resta de professorat”.

Candidatures universitàries a la Distinció Jaume Vicens Vives

Els guanyadors i guanyadores dels Premis a la Qualitat en la Docència de cada universitat pública i privada són presentats pels corresponents consells socials com a candidats a la Distinció Jaume Vicens Vives, que atorga cada any la Generalitat de Catalunya. Aquestes distincions, creades el 1996, tenen com a objectiu reconèixer la qualitat docent del professorat universitari.

En aquesta ocasió, Josep Maria Rossell ha estat guardonat amb aquesta distinció a títol individual, juntament amb les professores Francesca Peiró, de la Universitat de Barcelona, i M. Jesús Morata, de la Universitat Ramon Llull. El lliurament d’aquests guardons ha tingut lloc el 15 de setembre a la Universitat de Lleida, en el marc de la inauguració del curs acadèmic 2022/2023 del sistema universitari català, de la mà del president de la Generalitat, Pere Aragonès, i de la consellera de Recerca i Universitat, Gemma Geis.

Pel que fa al Premi a la Qualitat en la Docència Universitària, Josep Maria Rossell rebrà  aquest guardó durant l'acte d'inauguració del curs acadèmic 2022-2023 de la UPC,  el dia 28 de setembre, a la sala d'actes de l'Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT).

Una llarga trajectòria de docència innovadora a l’EPSEM

Llicenciat en Ciències Matemàtiques per la Universitat Autònoma de Barcelona, la trajectòria professional de Josep Maria Rossell va començar l’any 1985 a l’Escola Universitària Politècnica de Manresa (EUPM), l’actual EPSEM, on segueix impartint la seva docència. Doctor en Matemàtiques per la UPC, és Catedràtic d’Universitat des de l’any 2017.

Al llarg de trenta-set anys ininterromputs com a professor de Matemàtiques, Rossell ha participat en la docència de múltiples assignatures, la creació de nous plans d’estudis, la confecció de material docent, la incorporació de mètodes educatius innovadors a les classes, així com la participació en el desenvolupament de projectes d’innovació docent.

A part de la docència, el professor Rossell té una llarga trajectòria professional en recerca i transferència de tecnologia: ha estat investigador principal de cinc projectes ministerials de caire competitiu i d’un projecte europeu, i ha participat, a més, en altres 17 projectes nacionals i internacionals. Forma part del grup de recerca Control, Modelització, Identificació i Aplicacions (CoDAlab), vinculat a la recerca interdisciplinària en àrees com la matemàtica aplicada, la teoria de sistemes i l'enginyeria del control.

Ha a impartit cursos i conferències en 9 universitats d’arreu del món i ha participat com a ponent en 76 congressos internacionals. Té 65 articles publicats en revistes científiques especialitzades en el control de sistemes, fent ús de la matemàtica aplicada.

També exerceix un paper actiu en la gestió universitària. Ha estat sotsdirector de l’EPSEM durant molts anys, sotsdirector del Departament de Matemàtiques i actualment és cap de la Secció de Matemàtiques de Manresa. A banda, ha format part de nombroses comissions de l’EPSEM i és membre del Claustre Universitari de la UPC.