Dues propostes de la UPC Manresa, distingides amb la Menció d’Honor al concurs internacional Ciencia en Acción

“Temps de STEM” i “Recursos prácticos para acercar la química al aula”, Mencions d’Honor de la XIX edició del concurs, valorant la implicació i el compromís del centre universitari de Manresa per comunicar amb la societat.

Ciència i tecnologia van ser els protagonistes de la fira del concurs internacional Ciencia en Acción, celebrada a Viladecans del 5 al 7 d’octubre, de la mà de joves i professorat d’arreu, motivats per compartir i divulgar els seus projectes i experiments científics. La UPC Manresa va ser present a la cita, un any més, deixant constància de la seva qualitat i motivació. En la resolució prèvia del jurat del concurs, el passat juliol, les propostes de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSM) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ja van rebre una valoració destacada. Però ha estat en el decurs de la fira del concurs que s’han atorgat els guardons definitius, en un acte que va tenir lloc ir lloc el 7 d’octubre a l’l’edifici Cúbic de Viladecans. Les propostes finalistes han estat escollides d’entre les més de 300 iniciatives presentades al concurs internacionals, procedents d’Andalusia, Catalunya, Canàries, Galícia pel que fa a l’àmbit estatal i de diversos països, com ara Argentina, Estats Units, França, Mèxic, Portugal i Xile.

La proposta global "TEMPS de STEM", presentada per la professora Montse Alsina, de la UPC Manresa, ha estat guardonada amb Menció d'Honor en la modalitat Treballs de divulgació científica, "per integrar ciència i cultura, establint ponts entre públic i professorat de tots els nivells, a través d'una gran iniciativa". La proposta suma tres iniciatives realitzades des de l’any 2016: Temps de Matemàtiques, Temps de Roques i Minerals i Temps de Química.

D’altra banda, la proposta "Recursos prácticos para acercar la química al aula”, presentada pel professor Antoni David Dorado, també de la UPC Manresa, amb el material elaborat per "Temps de química" en el que hi ha participat l’equip de professors i tècnics de laboratori de química de l’escola i el personal de la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa i de la Biblioteca Ateneu de les Bases, ha estat guardonada amb Menció d'Honor pel concurs Ciencia en Acción, en la modalitat Demostracions de Química “per presentar una col·leció d’activitats experimentals interessants però amb un enfoc molt clàssic de pràctica de laboratori tradicional i traslladar la química a la societat i a la xarxa de biblioteques públiques”

El Programa “Ciencia en Acción” és una iniciativa del Consejo Superior de Investigaciones Científicas, la Fundación Lilly, el Instituto de Ciencias Matemáticas, la Real Sociedad Española de Física, la Real Sociedad Española de Química, la Sociedad Española de Astronomía, la Sociedad Española de Bioquímica y Biología Molecular, la Sociedad Geológica de España i la Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Enguany el concurs arribar a la dinouena edició i, per animar la comunitat científica a participar-hi, ja s’ha anunciat la vintena edició, que tindrà lloc el proper any 2019 a Alcoi.

Adreçat a estudiants, profesors, investigadors i divulgadors científics, l’objectiu del concurs ‘Ciencia en Acción’ és aproximar la ciència i la tecnologia a l’estudiantat més jove i al públic en general d’una manera dinàmica, fàcil i divertida. Per fer-ho, les disciplines científiques es presenten en el marc d’un mostra de les iniciatives finalistes que es complementa amb conferències i altres activitats de caràcter més lúdic.