Cloenda màgica del 7deMates amb unes 200 persones al Museu de la Tècnica de Manresa

Proves per descobrir el codi secret, visita guiada al museu i l’estrena d’un espectacle de màgia original com a final de temporada

Dissabte 14 de maig, al Museu de la Tècnica de Manresa, es van agrupar unes 200 persones en la cloenda del 7deMates i del grup d'Abeam de l'Anem x + matemàtiques a Manresa, un projecte nascut el 2015 format per nois i noies que tenen set de més  matemàtiques guiats per un grup de professorat especialitzat que fan sessions mensuals i que compta amb el suport de la UPC a Manresa, les associacions de professorat de matemàtiques, la Fundació Cellex i el “Projecte Bages. Treball, Talent i Tecnologia 2021-2022” d’àmbit comarcal, concertat entre 28 municipis i l’Ajuntament de Manresa i el Consell Comarcal del Bages, finançat per la Diputació de Barcelona.

En l’última sessió de la temporada, els nois i noies van resoldre diferents reptes per aconseguir els codis dels cadenats abans de gaudir de l’estrena de l’espectacle original STEAMàgia, a càrrec del Màgic Pol, emmarcat en el programa del Dia Internacional dels Museus a Manresa. La idea de l'espectacle va sorgir arran del projecte AquaeSTEAM de divulgació científica, liderat per Montserrat Alsina, investigadora de la UPC, que també és l'impusora del 7demates. L'espectacle s'ha treballat conjuntament en equip, té l'aigua com a fil conductor i els trucs giren al voltant de les STEAM, amb explicacions de ciència, enginyeria, física, geologia, química, tecnologia, i matemàtiques. Aquest mes de maig i juny s'ofereix a les escoles com a activitat lúdica per les últimes setmanes de curs en el marc del projecte AquaeSTEAM.

L’espectacle era obert al públic en general, però hi van destacar els nois i noies participants al 7demates i Anemx+matemàtiques que van participar com a voluntaris en alguns trucs. Provenien de Manresa i altres poblacions del Bages, de la Catalunya Central, com per exemple Berga, Igualada o Vic, i fins i tot de les ciutats de Barcelona i Lleida. Un cop acabat l’espectacle, va arribar el moment del lliurament de diplomes i parlaments. Montserrat Alsina, coordinadora i impulsora del projecte 7deMates, va agraïr l’ìnterès dels participants al llarg de tot el curs, la gran rebuda per part del públic, entre el que hi havia les famílies dels joves, el suport de la UPC i tots els col·laboradors i, sobretot la participació desinteressada del professorat de secundària que fa possible que el projecte tiri endavant. Després va parlar Imma Martínez, directora del Departament d’Enginyeria Minera, Industrial i TIC,  que va destacar la importància de les matemàtiques en les enginyeries i en la ciència i la seva utilitat en la vida quotidiana i laboral.

David Virgili, en representació de la Federació d'Entitats per a l'Ensenyament de les Matemàtiques a Catalunya (Feemcat) i l'Associació de Barcelona per a l'estudi i l'aprenentatge de les Matemàtiques (Abeam) va destacar que les iniciatives que s'estan fent a Manresa són extraordinàries i úniques a Catalunya, i que “Manresa és un referent i un exemple” per a les generacions futures d’alumnat i professorat científic. Eudald Serra, director del Museu de la Tècnica, va agraïr a l’organització que haguessin pensat en el Museu com a marc i seu de la jornada i va recordar que aquest acte obria la Setmana dels Museus per commemorar el Dia Internacional dels Museus, el 18 de maig.

Finalment també van parlar alguns dels nois i noies que havien participat en edicions anteriors del 7demates. Martí Pedrals, de Manresa, va ser a la primera promoció,  va fer el Batxibac al INS Peguera i actualment ha acabat un grau d'econòmiques a França. Marc Canadell, de Vic, va obtenir una beca per fer el batxillerat internacional i ara està a punt de triar a quin grau es matricula. Finalment Mireia Majó, de Sant Salvador de Guardiola va explicar que el projecte del 7deMates li havia donat oportunitats i li havia obert noves perspectives. Ara està estudiant Matemàtica computacional i analítica de dades i va animar a totes les noies a atrevir-se amb el que vulguin fer.

Abans de l'espectacle també es van fer dues visites guiades a les exposicions de cinteria i l'aigua de la Séquia, que hi ha al Museu de la Tècnica.

Vídeo resum de la cloenda

Contacte: Montserrat Alsina, montserrat.alsina@upc.edu 93 877 72 51- 629 51 57 38

Més informació: aquaesteam.info@upc.edu
web AquaeSTEAM: https://aquaesteam.upc.edu/
web UPC Manresa: https://www.epsem.upc.edu/ca/activitats-per-secundaria/temps-daigua

El projecte Aquaesteam està impulsat i liderat per la UPC de Manresa, amb el suport econòmic de Fundación Española para la Ciencia y Tecnología. Des de la Catalunya Central es fa extensiu arreu del territori conjuntament amb lAjuntament de Manresa, la Fundació Aigües de Manresa-Junta de la Sèquia, el Museu de Geologia Valentí Masachs i el Museu de la Tècnica de Manresa. Es comprometen també al projecte com a biblioteques impulsores la Biblioteca Ateneu Les Bases i la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa (BCUM). A més, es compta amb la col·laboració del Museu de Matemàtiques de Catalunya, el Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central i diverses empreses, com Aigües de Manresa. També donen suport per al contacte amb els centres escolars el Centre de recursos pedagògics del Bages i el Consell comarcal del Bages. Des dAquaesteam volem agraïr a tots els col·laboradors i participants lajuda i treball dedicat a fer possible aquest projecte.

7demates forma part del projecte Bages Treball, Talent i Tecnologia, que impulsen al territori 28 municipis de la comarca, l'Ajuntament de Manresa, el Consell Comarcal del Bages i la Diputació de Barcelona, per promoure l'ocupació i la reactivació econòmica centrades en la cadena de valor de la mobilitat i la sostenibilitat a la indústria de l'automoció.