Arriba a Berga el tercer Fòrum de Joves Talents de Catalunya, organitzat per la UPC

Un total de 40 joves de secundària i batxillerat, seleccionats pels seus expedients acadèmics, debatran sobre la relació entre l’aigua i l’energia

Del 28 de juny a l’1 de juliol de 2017, Berga acull la tercera edició del Fòrum de Joves Talents de Catalunya, organitzat per la Universitat Politècnica (UPC) a través de l’Exploratori de Recursos de la Natura, i que reconeix el talent dels estudiants preuniversitaris de Catalunya amb el millor expedient acadèmic. La finalitat és incentivar la ciència i la tecnologia entre els joves de secundària i batxillerat. L’acte inaugural, obert a tot el públic, tindrà lloc dijous, 29 de juny, a les 12 h.

Un grup de 40 joves de Catalunya –de quart d’ESO i primer de Batxillerat-  amb els millors expedients acadèmics i seleccionats pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, participaran en els debats i les conferències del tercer Fòrum de Joves Talents de Catalunya, que tindrà lloc del 28 de juny a l’1 de juliol, al Pavelló de Suècia de Berga (c. de la Colònia Escolar, 2). La iniciativa està organitzada per la UPC, a través de l’Exploratori de Recursos de la Natura, i amb el suport de l’Ajuntament de Berga, de la Generalitat de Catalunya a través del Departament d’Ensenyament, del Departament d’Empresa i Coneixement, i del Departament de Territori i Sostenibilitat i de l’Associació Catalana d’Entitats de Recerca (ACER). També compta amb el patrocini de la Diputació de Barcelona i la col·laboració de l’Escola Politècnica Superior de Manresa (EPSEM) de la UPC i d’empreses de la Catalunya central. La finalitat és incentivar la ciència i la tecnologia entre els joves de secundària i batxillerat, i reconèixer el talent dels estudiants preuniversitaris de Catalunya.

L’acte inaugural, obert a tot el públic, tindrà lloc dijous, 29 de juny, a les 12 h al Pavelló de Suècia de Berga, amb la conferència Canvi Climàtic: Impacte en la quantitat i qualitat de l'aigua i en els recursos energètics, a càrrec de Damià Barceló, director de l'Institut Català de Recerca de l'Aigua (ICRA).

La relació entre l’aigua i l’energia

En aquesta tercera edició, la temàtica es focalitzarà en el nexe aigua-energia. Així, els participants es distribuiran en cinc grups de 8 joves. Cada grup debatrà sobre diferents aspectes d’aquesta temàtica, dirigits per experts, com són la utilització de l’aigua en la generació d’energia hidroelèctrica, termoelèctrica i dels biocombustibles; o la relació de l’energia amb l’aigua potable i l’aigua residual.

A més, el programa inclou diferents ponències adreçades als estudiants que participen en el Fòrum, com són: L'aigua residual i l'energia, a càrrec de Rafael Mujeriego, catedràtic d'Enginyeria Ambiental de la UPC i president de l'Associació de Reutilització Sostenible de l'Aigua (ASERSA); Els biocombustibles: valorització energètica, que oferirà Laia Sarquella, tècnica de la Divisió de Gestió Energètica de l’Institut Català d’Energia (ICAEN) i, finalment, L'adaptació als impactes del canvi climàtic: risc o oportunitat?, per part de Gabriel Borràs, responsable de l'Àrea d'adaptació de l'Oficina Catalana del Canvi Climàtic.

Durant l’acte de cloenda, també obert al públic, tindrà lloc dissabte, 1 de juliol, a partir de les 17.30 h al mateix Pavelló de Suècia, els líders de cada grup de debat presentaran les seves conclusions. Posteriorment, Lluís Torner, director de l'Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) i Premi Nacional de Recerca 2016 impartirà la conferència titulada Recerca: Explorar a la Frontera?. L’esdeveniment comptarà amb interpretació musical per part de Queralt Aymerich, soprano i Mariona Casellas, pianista, i serà conduït per la meteoròloga de TV3, Gemma Puig.

El programa inclou visites a l’Embassament de La Baells, al Museu de les Mines de Cercs, al Museu de la Colònia Vidal i l’Estació Depuradora d'Aigües Residuals de Berga.

Sobre l’Exploratori de Recursos de la Natura

L’Exploratori de Recursos de la Natura és un projecte que va néixer amb l’impuls de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la Universitat de Barcelona (UB), en el marc del Campus d’Excel·lència Internacional Barcelona Knowledge Campus (BCK), conjuntament amb l’Ajuntament de Berga i amb el suport del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport. Compta també amb el suport del Ministeri d’Economia i Competitivitat i dels Fons Feder de la Unió Europa.

L’activitat que realitza des de la seva creació, el 2010, l’ha portat a constituir-se també com a grup de recerca de la UPC, guardonat recentment amb un dels premis Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya,  pel projecte "SAVEnergy: foment de l’estalvi d’energia a les llars dels joves de secundària". Distingit ex-aequo en la modalitat de Recerca, Desenvolupament i Innovació d’aquests premis, el projecte, que ha iniciat la prova pilot a dos instituts de Berga, té com a objectiu portar a terme accions adreçades als joves de secundària per tal d’incentivar l’estalvi energètic, en els seus Instituts i especialment a les seves pròpies llars.

Veure programa