Aquí STEAM

Dolors Grau i Rosa Giralt, professores de la UPC Manresa, participen al programa Aquí STEAM de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) amb l'objectiu d'acostar als infants de primària nous referents femenins i trencar estereotips i rols de gènere.

Aquí STEAM és una iniciativa de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) per atreure talent femení als estudis de tecnologia i enginyeria, adreçada específicament a noies d’entre 9 i 14 anys de Catalunya. El programa vol trencar els estereotips i rols de gènere establerts en la societat i fer visibles nous referents femenins d’una manera atractiva i propera per a les noies.

Per fer-ho, la UPC ofereix a les escoles i als instituts que hi participen un conjunt d’accions que posen en valor els àmbits STEAM (ciències, tecnologia, enginyeria, art i arquitectura) i que demostren que les capacitats professionals no estan vinculades al gènere.

La participació específica en el programa ‘Aquí STEAM’ inclou, d’una banda, formació adreçada al professorat orientada a introduir la perspectiva de gènere a l’acció educativa, d’acord amb els principis de coeducació i d’igualtat d’oportunitats. De l’altra, la distinció del centre docent amb el segell ‘Aquí STEAM així com la participació en activitats didàctiques de foment de les vocacions científiques i tecnològiques a l’alumnat.

El programa ha iniciat la fase pilot aquest curs acadèmic amb la complicitat de 22 escoles i 10 instituts, així com dels membres de la comunitat universitària que actuen d’enllaç amb aquests centres.

Dolors Grau i Rosa Giralt, professores de la UPC Manresa, participen en el projecte i fan d'enllaç, respectivament, amb els centres de primària Escola Sant Joan de Berga i Escola Rossend Montané de Sant Pere Molanta (Olèrdola).

En el marc d’aquest projecte, el dia 25 de novembre, va tenir lloc la primera acció amb l’Escola Sant Joan, en la que Dolors Grau va dur a terme la presentració “Les nenes, les dones i l’aigua!” i uns tallers on les nenes i nens van escollir els 5 ODS prioritaris per a ells i van descobrir algunes de les sorprenents propietats de l’aigua.

D'altra banda, Rosa Giralt també va iniciar el 21 de novembre, les seves accions amb Escola Rossend Montané, amb unes xerrades dirigides als alumnes de ciclè mitja i superior en les que els va donar exemples de com l'enginyeria ajuda a millorar la societat amb les aportacions que aquesta fa a molts nivell i el paper fonamental que hi tenen les dones en l'enginyeria, donant-los referent de dones que, com ella, són enginyeres.