El DYN-05, nou vehicle de competició per a la Formula Student de l’equip d’estudiants Dynamics UPC Manresa per a aquesta temporada

L’equip Dynamics, format per més de 40 estudiants dels diferents graus d’enginyeria de l’Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa (EPSEM) de la UPC, van presentar el seu monoplaça DYN-05 el passat 20 de juliol, al Museu de la Tècnica de Manresa.

El rector de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), Daniel Crespo i el director de la UPC Manresa, Pere Palà, van estar presents en l’acte, junt amb altres membres dels seus equips, i van dirigir unes paraules als assistents. També van assistir a l’acte representants de vint de les empreses que patrocinen l’equip d’estudiants i alguns membres de la comunitat UPC Manresa que no es van voler perdre la presentació.

Dynamics UPC Manresa

Dynamics UPC Manresa va néixer com una associació de l’EPSEM l’any 2015 per iniciativa pròpia dels seus estudiants. L’evolució que s’ha produït a l’equip al llarg d’aquest curt període de temps ha sigut enorme, començaven el 2015 dissenyant el DYN-01 amb un equip format amb poc menys de 20 estudiants i actualment ja conten amb més de 40 estudiants formant aquest equip.

L’equip està organitzat en diferents departaments formats per estudiants de les diferents especialitats que ofereix la UPC de Manresa. El treball en equip permet enfocar l’aportació de cadascun en funció de la seva especialitat i també ampliar els coneixements adquirits durant la carrera, així com la motivació i la implicació individual en el projecte. A part d’això procuren que tots els membres formin part de tant un departament tècnic com un de gestió, això fa que l’experiència dins l’equip sigui el més enriquidora possible per als membres.

El DYN-05

El grup d’estudiants just acaba de tornar de la seva primera competició d’aquesta temporada. Aquest any no només es presenten a la competició del Circuit de Barcelona-Catalunya, a Montmeló, en el marc de la Formula Student Spain, a inicis del mes d'agost, sinó que també han participat a la Formula Student Netherlands disputat la primera setmana de juliol a la catedral de la velocitat, el Circuit TT Assen, i també participaran en la Formula Student Italy a inicis d’octubre a l’autòdrom Riccardo Paletti.

Els estudiants han dedicat moltes hores i molt d’esforç per aconseguir els seus objectius, un projecte que es va iniciar al setembre de 2019 i que hauria d’haver vist llum l’estiu passat però per motius sanitaris ha hagut d’ajornar-se fins l’actualitat. DYN-05 ha sigut creat amb el transcurs d’una pandèmia mundial on han anat apareixent molts imprevistos ja siguin falta de material, o retràs en l’arribada de peces que l’equip amb molt esforç ha sabut gestionar i solucionar per arribar amb un cotxe llest per la seva primera competició.

Fruit del seu treball, el nou monoplaça incorpora algunes millores respecte el seu predecessor. En cada un dels departaments de l’equip hi ha hagut millores que han permès un millor funcionament del vehicle.

En el departament de xassís s’ha passat d’un subxassís posterior d’alumini a una estructura rígida unida al xassís d’acer més fiable i eficient.

En aerodinàmica s’ha donat un salt qualitatiu pel que fa l’estudi de la dinàmica de fluids computacional de la carrosseria, i com a resultat s’ha obtingut un paquet aerodinàmic més rígid, efectiu i fiable.

En el departament de dinàmica s’han canviat les llantes a unes de magnesi, un canvi important en l’objectiu que tenen de reduir el pes del conjunt, també s’ha aconseguit una direcció i un sistema anti-roll optimitzat i més rígid.

En l’apartat d’electrònica s’ha treballat per optimitzar els ramals principals del cablejat, a la vegada s’ha treballar per millorar el disseny del dashboard per tal de poder mostrar tota la informació que volen de manera més intuïtiva.

I en el departament de tren de potència hi ha hagut un canvi de motor, han abandonat el fins ara Honda CBR 600 tetracilíndric per un KTM 690 monocilíndric que els permet simplificar el disseny de l’admissió i l’escapament com també reduir prop de 20kg de pes. S’ha treballat amb un mapejat més efectiu i un canvi de marxes electrònic controlat per lleves al volant.

A més a més l’equip ha sofert una gran evolució en quant a la seva imatge, s’ha millorat el material utilitzat a les xarxes socials, també s’ha actualitzat la pàgina web i s’ha focalitzat en crear un vincle més estret amb els seus patrocinadors per tal que estiguin sempre ben informats de l’evolució del monoplaça.

Dynamics continuaran la seva temporada competint a inicis d'agost al Circuit de Barcelona-Catalunya, a Montmeló a la Formula Student Spain.