12a Olimpíada de Geologia de Catalunya

El divendres, 12 de març, han tingut lloc les 12nes Olimpíades de Geologia de Catalunya, promogudes per l’Asociacion Española para la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra (AEPECT) juntament amb la Sociedad Geológica de España (SGE). Per primera vegada s’han celebrat de manera telemàtica des dels mateixos centres educatius degut a la situació de pandèmia per la Covid-19. Les proves s’han realitzat simultàniament a 29 centres educatius de Catalunya. Enguany la suma d’alumnes inscrits ha estat de 271 estudiants, majoritàriament de 1r i 2n de Batxillerat.

La prova realitzada ha consistit en un test on-line de 50 preguntes. En aquest exercici els i les participants han hagut de respondre 50 preguntes que comprenien aspectes no només teòrics, sinó també de tipus pràctic relacionades amb la identificació de mostres geològiques (fòssils, minerals, roques) i la interpretació de gràfics relacionats (mapes geològics, perfils topogràfics, columnes estratigràfiques, etc.). També s’han enfrontat a preguntes de geologia aplicada relatives a riscos, recursos i impactes geològics. Els alumnes catalans han mostrat un alt nivell.

Abans de la realització de la prova, el president de l’Asociación Española para la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, David Brusi, ha donat la benvinguda a tots els participants en nom de totes les institucions i universitats que han participat i col·laborat en la realització d’aquesta olimpíada.

Fotografies de diferents centres educatius en alguns moments de la jornada: INS Ramon Coll, INS Jaume Vicens Vives, INS Alexandre Deulofeu, Maristes de Girona, INS Santa Coloma de Farners, INS Joan Oró, INS Giola

Un cop finalitzada la prova i mentre es procedia a l’avaluació dels resultats, tant el professorat com l’alumnat participant han pogut gaudir d’una entretinguda i original conferència amb el títol de “Busquem Geòlegs” a càrrec de Jordi Vilà i Íngrit Soriguera de Geoleg.cat. La xerrada ha comptat amb la participació d’una dotzena de professionals de la Geologia i es pot veure a:  https://youtu.be/fXVdTqYK2U8

Tot seguit s’han donat a conèixer els noms dels guanyadors/es de la XII Olimpíada de Geologia de Catalunya en aplicació del nombre de representants de cada seu definit per les bases de la competició. Agrupats per seus, les persones classificades han estat les següents:

Girona

Júlia Soler Ibáñez, Maristes (Girona), UdG (1era posició)

Nora Ruiz de Morales Palahí, Maristes (Girona), UdG (2na posició)

Marçal Flores INS Jaume Vicens Vives (Girona), UdG (3era posició)

Àlex Serra, INS Jaume Vicens Vives (Girona), UdG (4ta posició)

Lluc Fígols Molina, INS Guillem de Berguedà (Berga), UPC (1era posició)

Pablo Servián Solino, INS Rafael Casanova (Sant Boi de Llobregat), UB (2na posició)

Pau Coma Font, Escola Sant Gregori (Barcelona), UB (3era posició)

Núria Formoso Nassarre, Ins Pau Vila (Sabadell), UAB (4ta posició)

Tarragona

Júlia Pié Díaz, INS Jaume Huguet (Valls), URV (1era posició)

Jordi Ferré Tarrés, INS Jaume Huguet (Valls), URV (2na posició)

Lleida

Jordi Baró Farreny, INS Manuel de Montsuar (Lleida), UdL  (1era posició)

Alba Martin Font, INS Manuel de Montsuar (Lleida), UdL  (2na posició)

Els guanyadors de cada seu i subseus, rebran com a obsequi un exemplar de l’Atles de Geologia de Catalunya cedit per l’Institut Geològic i Cartogràfic de Catalunya.

Després de fer públics els vencedors de cada seu, de nou, David Brusi, ha acomiadat l’acte agraint novament als participants el seu entusiasme i l’alt nivell assolit en la prova.

Fotografia del moment en que ha finalitzat la conferència. Es pot veure a les cares dels organitzadors que ha anat tot molt bé!

La guanyadora de les proves a la demarcació de Girona també està premiada amb una beca de matrícula gratuïta atorgada per la Universitat de Girona per estudiar el primer curs de qualsevol dels estudis que es realitzen a la UdG.

El proper 17 d’abril tindrà lloc la fase estatal de l’Olimpíada. Aquesta edició, que també serà virtual, servirà per seleccionar els quatre integrants de l’equip que competirà a l’Olimpíada Internacional de Ciències de la Terra (IESO 2021) que serà organitzada on-line per la Universitat de Tiumen (Rússia) durant el proper mes d’agost.

Promouen:

Col·laboren: