Museu de Geologia Valentí Masachs

Activitats realitzades

A primers de l’any 2021, malgrat el COVID-19, el nombre dels visitants s’han anat recuperant poc a poc i de forma continuada.

Als mesos d’abril i maig 2021, el nombre d’estudiants que ens han visitat, ha estat quasi igual que als mateixos mesos de 2019 (526/537).

Cal dir que el diari Regió 7 (38.000 lectors) ens ha ajudat molt a difondre el què fem i ensenyem en aquest museu i que es pot visitar amb tota seguretat i amb les mesures adients.

40 anys del Museu de Geologia Valentí Masachs

Seguint amb els actes de celebració dels 40 anys del museu, al gener de 2020, es va inaugurar la vitrina preparada pel nostre company Josep Biosca Munts: Fòssils i canvi climàtic, visitada per moltes persones, que prèvia visita concertada amb l’autor, rebien explicacions detallades de la mateixa.

Doble homenatge al company Josep Mª Mata-Perelló

Per una banda, el company Josep Mª Mata-Perelló, el 23 de setembre de 2020, va ser nomenat soci d’honor de la Institució Catalana d’Història Natural a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans.

I a mitjans de juny de 2021, Edicions UPC (Iniciativa Digital), va presentar el llibre: “Josep Mª Mata-Perelló, 50 anys de Terra i docència” que forma part de la col·lecció: Mestres de la UPC, i on es recullen les seves activitats docents i socials al llarg dels anys.

Dia Internacional dels museus 2021

Amb col·laboració del Museu de la Tècnica de Manresa, la directora del museu, Pura Alfonso i la professora de matemàtiques Montse Alsina, amb col·laboració dels becaris Roger Gaona i David Fornell, van preparar l'exposició: Què tenen en comú les matemàtiques i les pedres?, destinades a les escoles i públic en general.

Visita regidor d’ensenyament

Al mes d’abril de 2021, l’actual regidor d’Ensenyament i Universitats de l’Ajuntament de Manresa, Sr. Josep Gili Prat, va visitar per primera vegada el museu acompanyat de dues tècniques d’ensenyament.

Van ser rebudes per la directora, Sra. Pura i els col·laboradors Biosca i Sanz.

Conferències

Al febrer de 2021, el company Joaquim Sanz, a petició del Parc de la Sèquia de la Fundació Aigües Manresa i dins del cicle: Xerrades de Sostenibilitat, va fer una conferència sobre: Materials Crítics, un delicat equilibri mundial, seguida per un nombre discret de persones presencials i per moltes altres via “streaming”.

Col·laboracions

-       Caminada Conscient

A finals d’abril 2021 i amb motiu dels 500 anys d’estada de Sant Ignasi de Loiola a Manresa i amb la col·laboració de la Cova de Sant Ignasi, es va realitzar cap al tard, una “Caminada Conscient” pels voltants de Manresa, acabant amb una visita “reflexiva” al nostre museu amb la participació d’un bon nombre de persones.

-       Xerrada IES Mig Món (Súria)

El company Joaquim Sanz va realitzar una xerrada via vídeo-conferència , als alumnes de 1er d’ESO de l’IES Mig Món de Súria sobre: Els Minerals i les roques: les seves aplicacions i el reciclatge.

-       Recorregut geològic

El company Josep Biosca va fer un recorregut geològic a petició dels membre del Centre d’Aprenentatge del Bages, recorregut que incloïa un trajecte d’observació de roques ornamentals per la ciutat de Manresa.

-       Assessorament

També el company Biosca, va assessorar a l’oficina de turisme d’Oliana sobre  la preparació d’uns plafons sobre certs punts d’interès geològic del seu municipi.

Legalització

Després de un llarg i feixuc procés de tràmits que el company Josep Biosca ha realitzat amb Patrimoni de la Generalitat, s’ha aconseguit legalitzar el dipòsit de l’ullal de mamut procedent de Balsareny que a l’any 1992 va arribar al nostre museu.

Donació de col·lecció de fòssils

Al mes desembre de 2020, el Sr. Jaume Sagués, de Manresa, va fer la donació de la seva col·lecció de fòssils al museu. La recepció de la mateixa la va fer el company Biosca.

Geolimpíades

Aquest any les geolimpíades es van fer “on line” el dia 12 de març de 2021. De la Catalunya Central hi participaren unes 60 persones.

Recompte de visites

Arrel del Covid-19, el nombre de visites va ser discret, 1.267 persones, amb tot, a mesura que anava avançant l’any 2020, es van anar animant les escoles a venir a visitar-nos.

Entre abril i maig de 2021, vàrem tenir 526 visites, nombre molt similar a les visites entre abril i maig de 2019 (537).

NOVA VITRINA PEL MUSEU (Josep Biosca)

Seguint amb els actes de celebració dels 40 anys del museu, al gener de 2020, es va inaugurar la vitrina preparada pel conservador del museu i responsable de la secció de fòssils Josep Biosca Munts : titulada Fòssils i canvi climàtic.

Aquesta vitrina està despertant molt d’interès per moltes persones i per les escoles que ens visiten.