Setmana de la Ciència 2021

Reptes AquaEsTEAM

A càrrec de Montserrat Alsina Aubach, IP del projecte AquaEsTEAM, professora de l’àrea de matemàtiques a la UPC Manresa

Anunci dels reptes proposats en el marc del projecte AquaEsTEAM i presentació participativa d'activitats i recursos relacionats amb els reptes.

Dia 18 de novembre a les 18:00h, a la sala d’actes de la UPC Manresa i telemàticament. Places limitades.

Xerrada:

Tesla no era un automòbil...

A càrrec de Jordi Albiol, professor de l’àrea d’automoció a la UPC Manresa

Deixant de banda que actualment hi ha un conegut fabricant de vehicles d'automoció anomenat així, Nikola Tesla va ser un gran inventor i descobridor científic de finals del S.XIX i principis del XX principalment en els camps de l'electricitat i el magnetisme. Molts dels seus invents són d'aplicació actual i inclús va ser visionari en activitats tècniques que després s'han portat a la realitat en els nostres dies. Malauradament, com sol passar, el seu talent no va ser reconegut  fins molts anys després i va patir i acabar oblidat i sense gaires recursos.

Dia 18 de novembre de 12:00 a 13:30, a la sala d’actes de la UPC Manresa. Places limitades.

Les enginyeries i la revolució 4.0

A càrrec de Rosa Giralt, professora de l’àrea TIC a la UPC Manresa

Sabem què fan els enginyers? Sabem què és la revolució 4.0? En aquesta xerrada resoldrem aquestes preguntes, explicant quina és la feina dels enginyers, sobretot la que està vinculada a la revolució 4.0, i veurem diversos exemples de sistemes, que han anat millorant gràcies a la intel·ligència que s’hi ha afegit.

Dia 19 de novembre de 12:00 a 13:30, a la sala d’actes de la UPC Manresa. Places limitades.

Exposició:

Els serveis del BOSC i els ODS

Diversos pòsters i vitrines amb material exposat sobre el tema del Bosc i la sostenibilitat

Material per treballar a posteriori a l'aula:

·        1 qüestionari Google Forms sobre el material dels pòsters

·        1 vídeo i 1 Kahoot sobre els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) Agenda 2030

·        1 qüestionari per tal que prioritzis els ODS més importants per a tu

Del dia 12 al 21 de novembre al vestíbul de la UPC Manresa (només dies feiners).

Més informació: https://www.exploratori.org/index.php/component/sppagebuilder/61-altres

Joc de rol:

Jornada DECIDE Games: BOSC i ODS

A càrrec de Dolors Grau, professora de l’àrea química a la UPC Manresa

Dos jocs de rol que es realitzaran per grups, guiats per un dinamitzador (el text dels jocs és en anglès).

Dia 16 de novembre de 10:00 a 12:00 (1r torn) o de 12:00 a 14:00 (2n torn), al pati de la UPC Manresa (en cas de mal temps se suspendrà l'activitat). Places limitades.

Taller:

Identificació de minerals i roques al microscopi petrogràfic i al microscopi electrònic

A càrrec de David Parcerisa, professor de l’àrea minera a la UPC Manresa

Es mostraran diverses roques ígnies, metamòrfiques i sedimentàries en mostra de mà i al microscopi petrogràfic. Ensenyaran els fonaments del microscopi petrogràfic i com s'identifiquen els minerals més comuns com ara el quars, la calcita, els feldspats, l'olivina... En cas que estigui disponible també es mostrarà el funcionament del microscopi electrònic.

Taller dirigit a grups reduïts de no més de 10 persones.

Del dia 12 al 21 de novembre (només dies feiners). Caldrà concertar dia i hora per mail a: . Places limitades.

Destinataris:

Les activitats estan adreçades principalment a alumnes de 2n cicle d'ESO, Batxillerat i CFGS, però pot assistir-hi tothom.

Preu:

Totes les activitats són gratuïtes.

Lloc de realització:

Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa - Av. de les Bases de Manresa, 61-73 Manresa

Inscripcions:

Algunes de les activitats tenen nombre limitat de places.

Cal confirmar l'assistència a: comunicacio.epsem@upc.edu, al telèfon 938 777 299 o tal i com s'especifica a cadascuna de les activitats.