Setmana de la Ciència 2020

Xerrada en línia:

Què poden fer els enginyers per lluitar contra la COVID?

A càrrec de Joan Antoni López, professor de l’àrea mecànica a la UPC Manresa

Durant el confinament, quan es va passar la pitjor època de la pandèmia, es parlava molt de la gran tasca que van fer els sanitaris. Realment van fer moltíssim per salvar vides, però els enginyers, no es van quedar aturats, també van aportar el seu granet de sorra per col·laborar en la lluita contra la COVID. En aquesta xerrada, es descriuran diverses accions i projectes que van fer els enginyers de la UPC Manresa en col·laboració amb els sanitaris.

Dimecres 18 de novembre, de 12:00 a 13:30h, en format virtual. Activitat dirigida a tots els públics. Cal confirmar assistència a

Taller virtual:

Recorreguts de Geologia urbana en l'àmbit de la Catalunya Central

A càrrec de David Parcerisa, professor de l’àrea minera a la UPC Manresa

Els entorns urbans es construeixen amb recursos minerals i cal fer una gestió eficient d’aquests recursos per garantir la sostenibilitat a llarg termini. Una passejada per una zona urbana permet descobrir les roques i minerals dels quals deriven la major part de construccions i prendre consciència de la necessitat d’una gestió correcta dels mateixos.

En aquesta activitat virtual, s’utilitzarà l’aplicatiu Instamaps (Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya) on s’hi introduiran les coordenades de punts d’interès geològic. Es podrà generar un mapa virtual en el qual pugui visualitzar la localització dels punts d’interès i utilitzar el cursor per accedir a informació sobre aquests punts (descripció, tipologia, enllaç a la fotografia o a Street View).

Del dia 14 al 30 de novembre. Caldrà concertar dia i hora per mail a: . Places limitades. Dirigit a grups de mínim 10 persones.

Exposició virtual:

El BOSC i la sostenibilitat

Exposició amb pòsters i qüestionaris sobre la relació del BOSC amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

Consta de:

• 5 pòsters per treballar el tema del Bosc i la sosteniblitat
  • 1 qüestionari Google Forms sobre el material dels pòsters
  • 1 vídeo i 1 Kahoot sobre els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) - Agenda 2030
  • 1 qüestionari per tal que prioritzis els ODS més importants per a tú

Des del dia 14 al 30 de novembre en format virtual. Més informació a: https://www.exploratori.org/index.php/component/sppagebuilder/61-altres

Concurs:

A la BCUM celebrem la Setmana de la Ciència amb un concurs a Instagram!

Proposem un concurs des del compte d’Instagram de la biblioteca amb preguntes que juguen amb elements químics buscant relacionar-los amb els materials de construcció o que es troben presents en la biblioteca.

La col·laboració de la UPC en la lluita contra la COVID-19, tant en la distribució de mascaretes o les seves aportacions en el desenvolupament de nous productes, o la química en el terreny de l’art també són temes presents en altres preguntes del concurs.

Del 16 al 20 de novembre.

Geocaching:

Geocaching Asimov Challenge

Els robots s'han convertit en una amenaça per a la gent. El llibre "Jo, robot" d'Isaac Asimov té les claus per resoldre el misteri. Sereu prou astuts per descobrir-lo?

Geocaching per a grups de joves i adults de 3 a 6 persones.

Es realitzaran 4 sessions:

Dimarts, 17 de novembre a les 12.00 h

Dijous, 19 de novembre a les 16.00 h

Dimarts, 24 de novembre a les 16.00 h

Dijous, 26 de novembre a les 12.00 h

Del 17 al 26 de novembre. Cal incriure's a https://forms.gle/4vDDvFQk9YqnGV699 Places limitades.

Activitat:

Números sota les pedres

Voleu descobrir els números que hi ha sota les pedres?

Quan convertim les pedres en edificis, quan obtenim recursos de la natura, hi ha molts números amagats. Veniu a jugar amb els números i les formes.

Activitat combinada entre el Museu de Geologia Valentí Masachs i el Museu de la Tècnica de Manresa, en motiu de l’exposició “Les matemàtiques i la vida”

Us proposem un repte que combina les matemàtiques i la geologia, i que haureu de resoldre visitant els dos museus tot descobrint quina relació tenen aquestes dues disciplines. Els que sigueu capaços de resoldre aquest misteri rebreu un premi tant geològic com matemàtic.

Dirigit a públic general o familiar

28 de novembre, de 11:00 a 13:30h.

Limitat a 40 participants. Un màxim de 20 començaran l’activitat al Museu de Geologia i un màxim de 20 al Museu de la Tècnica.

Imprescindible inscripció prèvia a https://btiquets.com/event/matematiques-i-geologia-setmana-de-la-ciencia- o enviant un correu a

Destinataris:

Les activitats estan adreçades principalment a alumnes de 2n cicle d'ESO, Batxillerat i CFGS, però pot assistir-hi tothom.

Preu:

Totes les activitats són gratuïtes.

Lloc de realització:

Totes les activitats es fan en format virtual, excepte:

Geocaching Asimov Challenge

Biblioteca del Campus Universitari de Manresa (BCUM) - Avda. Bases de Manresa, 7-11 Manresa

Números sota les pedres

Museu de Geologia Valentí Masachs - Av. de les Bases de Manresa, 61-73 Manresa

Museu de la Tècnica de Manresa - Ctra. de Santpedor, 55 Manresa

Inscripcions:

Algunes de les activitats tenen nombre limitat de places.

Cal confirmar l'assistència a: comunicacio@epsem.upc.edu, al telèfon 938 777 299 o tal i com s'especifica a cadascuna de les activitats.